dinsdag 15 mei 2018

Pijn / Mel Wallis de Vries

Iemand pleegt moorden op 5 verschillende meisjes die elkaar niet kennen. De dader zet telkens hun laatste momenten op de Instagram van de meisjes, die zichzelf met hun eigen telefoon moeten filmen. Waarom doet de dader dit?

Mandy's moeder is heel erg ziek en is als het verhaal echt begint, haar laatste avond thuis. Er wordt lasagna gegeten, en in eerste instantie kan de lezer nog denken dat er met Mandy iets aan de hand is. Met zus Nina klikt het sinds ze kind-af zijn, niet meer als voorheen. Dat vind Mandy erg, en ze voelt zich erg eenzaam als ze naar het ziekenhuis gaat om haar moeder te bezoeken, ook al heeft ze een liefhebbende vader, die er ondanks het grote drama dat hun gezin treft, probeert te zijn voor zijn meisjes.

Het verhaal speelt zich in en rond Amsterdam af, ook buurten en straatnamen worden benoemd. Hierdoor komt dit verhaal voor lezers uit België misschien wat bevreemdend over, omdat de buurt minder bekend is.

Waarom iemand dit boek lezen? 

Omdat ik nog nooit een boek van Mel Wallis De Vries gelezen heb, en ik me verwacht had aan nietszeggende chicklit. Maar ik was totaal verrast. Ik vind dat het best een meidenboek blijft, maar naarmate het boek vordert, zit er toch wel diepgang in, zonder dat het daarom heel erg zwaar op de hand wordt. De ziekte van Mandy’s moeder komt aan bod, maar de Vries maakt duidelijke keuzes om die niet geheel tot een thema in het boek te maken. Zo kan ze zich helemaal focussen op de dader en zijn slachtoffers, maar is er wel voldoende afwisseling.

Het boek is ZO spannend! En ook nu weer: ik had geen zin om aan een boek te beginnen met een roze bladsnede. Blijkt dat ik me vergist heb. Het einde van het boek verrast heel erg!

Meer van dat! Maar net als een zakje snoep: toch maar met mate. Maar ik ben aangenaam verrast door de spanning in dit boek, die nooit echt sensationeel is om sensationeel te zijn.  Alles wat de Vries doet, dient het verhaal. Nieuwe en social media is volop aanwezig in het boek, maar dit stoort in dit boek deze volwassene die zonder al deze snufjes is kunnen groot worden (hoe deed ie dat?!) hoegenaamd niet.

Pijn / Mel Wallis de Vries.- Utrecht : De Fontein, 2017.- 222p.- ISBN 978 90 2614 435 6