woensdag 16 mei 2018

De Wonderlingen / Brian Selznick

Ik beken: ik ben nog steeds smoorverliefd op dit boek. Het is avontuurlijk, fascinerend, geheimzinnig, lang, mooi, ontroerend, realistisch, spannend, verrassend, en vaak allemaal tegelijk ook nog. Het boek begint bij Billy Wonderling, die als enige overlevende, maar wel samen met zijn hond, aanspoelt op het strand, na de schipbreuk van de Kraken, waar hij in de mast zat.


Brian Selznick maakt er zijn handelsmerk van om zijn boeken zowel in beeld als in taal voortreffelijk te vertellen. Dit vraagt redelijk veel van de lezer, maar bij de boeken van Selznick loont doorbijten absoluut en altijd zeer de moeite. Ook bij dit boek.

Het boek speelt zich af op zee, en als het verhaal in tekstvorm begint, bevinden we ons in Londen. Joseph is pas weggelopen van de kostschool waar hij niet graag is, en we komen bij hem terecht als het tekstgedeelte van het boek begint. Hij komt terecht bij een geheimzinnig huis... Dat huis, lieve gretige, bijna-lezers en niet lezers (dit boek trekt u gegarandeerd over de streep om in uw leven minstens één boek te willen lezen), bestaat echt. En al de rest mag u in "De Wonderlingen" ontdekken. 

Ik heb geen tijd meer om verder nog iets over het boek te schrijven, ik voel me alweer opstijgen naar het plafond, gewoon maar door aan dit boek te denken.

Je hebt nog maar zelden zo’n boek in je handen gehad dat zo compleet, pakkend en overdonderend is. Het benadert echt wat ik van een “perfect boek” zou vinden. Het grijpt allemaal mooi (en ontroerend en…) in elkaar, en ik ben er behoorlijk van geschrokken ook. Wanneer verschijnt een volgend boek in vertaling?


De Wonderlingen / Brian Selznick ; Aleid van Eekelen Benders (vert.) Tielt : Lannoo, 2016.- 647p. : ill.- ISBN 978 94 0143 381 5