zondag 23 december 2007

Reus / Klaas Verplancke

't Is wat, als je zo groot bent als Reus. Zijn hoed is het dak, zijn tenen liggen in de kelder. Daartussen woont de wereld. In de wereld worden elke dag hele kindjes geboren, en gaat iemand helemaal dood. Of er worden halve feestjes gegeven. Iedereen is welkom in het huis van Reus.

"Nopjes" en "Reus" horen samen. Maar "Reus" heeft veel meer een poëtische kracht in zich, en ik zat me ook niet af te vragen "hé, waarom moet dit nou?" terwijl ik dat bij "Nopjes" wel had, omdat ik het een beetje overdreven vond. "Reus" dus. Dit is ook een boek dat me echt doet inzien dat ik van fijne prentenboeken hou. Dat ik niet alleen wil lezen, maar zeker ook wil kijken. En detailtjes ontdekken.
Onthou: Reus kan je vriend zijn. Maar je moet hem dan wel willen leren kennen... Een pareltje.
Reus / Klaas Verplancke.- Wielsbeke : De Eenhoorn, 2005.- PRENTENBOEK.- ISBN: 90 5838280 X