zaterdag 27 februari 2016

Een vlotte meid gaat op de graffititoer!

De ouders van Saar (die eigenlijk Sara Sofia Van Doorn heet) zijn gescheiden. Tijdens de week woont ze bij papa en heeft ze huisdieren Graffiti (een kat), Snuffel (een aangelopen konijn) en een pony die Brownie heet. Ze pimpt er ook haar oude kledij. Bij haar moeder in de stad heeft ze een kast vol nieuwe kledij.

In het weekend woont ze bij haar moeder op een flat in de stad. Haar moeder heeft een nieuwe vriend, Freek. Saar is vastbesloten dat ze hem niet aardig wil vinden, ook al heeft ze hem nog nooit gezien.
Omdat ze tijdens de week bij haar vader woont, is ze ook moeten veranderen van school. Dat loopt wat moeizaam, vooral de pauzes, waarin Saar meestal alleen is, en haar tijd dan meestal doorbrengt op het toilet.

Gelukkig is er Deb (Deborah), en algauw worden zij en Saar beste vriendinnen. Als Saar van haar moeder ook nog naar de tekenschool mag, kan de artistieke kant van Saar nog meer naar boven komen. Ze krijgen les van de vrolijke Juf Em(ma). Ze heeft rood haar, en lak aan regeltjes die de strenge directrice Geens het liefst binnen de schoolmuren zou zien. Haar leerlingen dragen juf Em op handen.
Hilde E. Gerard schreef met “Saar gaat artistiek” een goed gedoseerd, positief boek met als thema echtscheiding, creatief zijn, en vriendschap. Lien Geeroms kon zich helemaal uitleven om van dit boek een wel zeer kleurrijk boek te maken. Ze maakte collages en “pimpte” de hoofdstuktitels met het roze witte van een flesje Fristi, en een tube “lijm” lijkt verdacht veel op een Pritt-stift. Waarom Fristi dan wel Fristi mag blijven, en Pritt “lijm” moet worden, terwijl het toch om het zeer herkenbaar rood/zwart stiftje gaat ontgaat mij.

Dat Saar de nieuwe vriend van haar moeder niet aardig wil vinden komt ook niet over alsof Gerard het de lezer door de strot wil rammen: Saar heeft Freek nog niet gezien. Als dat tijdens een weekend toch gebeurt en ze met hem en haar moeder gaat brunchen, heeft haar vader het daar vooral erg moeilijk mee (heel normaal, en zonder veel drama), want wat blijkt: Freek is toch wel aardig, en nog vrij knap ook. Hoe moet Saar dit plaatsen? Dit gegeven komt goed naar voor en zal herkenbaar zijn voor lezers die zich in deze situatie bevinden.

Ook Saar’s vriendin Deb krijgt voldoende body mee: zij moet thuis erg veel helpen, omdat haar moeder er alleen voorstaat. Het enige wat Deb aan Saar over haar vader kwijt wil, is dat hij vertrok toen zij zes was. Ook haar ouders zijn dus uit elkaar. Dat dit tussen de meisjes een band schept, is ook niets dat wordt opgedrongen, het is een erg natuurlijk proces. Deb wordt op school gepest door Marloes en diens vriendinnen. Zo ontstaan er kliekjes met Saar en Deb aan de ene kant, en Marloes en haar vriendinnen aan de andere kant.

Als Saar en Deb in de tekenschool een graffitiwedstrijd winnen, gaat de klas voor de bijl: plots ziet de rest van de klas Deb en Saar wél staan, en komt het allemaal goed, behalve voor Marloes, die in de boosheid volhardt. Of zij dan eenzaam zal worden, blijft in het midden. Het boek eindigt met een aantal technieken waarover Saar in het boek vertelt zoals het verven van een t-shirt, of zelf een haarband maken.

Dit eerste boek in de nieuwe reeks “Graffiti” bij Abimo smaakt naar meer.

Saar gaat artistiek / Hilde E. Gerard ; Lien Geeroms.- Sint-Niklaas : Abimo, 2015- 160p. : ill.- (Graffiti ; 1). – ISBN 978 94 6234 307 8 - 11+