dinsdag 7 januari 2014

Kjoek-Kwis: oplossingen (2)

Die vertalingen, dat lukte nog vrij behoorlijk.  Deel 2 van de Kjoek Kinderboeken Kerstvakantie kwis, dat wilde al veel minder lukken...  Drie duo's wist ik helemaal zelf.  Eentje had ik totaal geen idee van.  De rest moest ik opzoeken...

Over welke duo's en (en hun boeken) gaat het?

Schrijversduo dat honderden boeken voor peuters en kleuters schreef. In 2013 verscheen onder andere een serie boeken met vrijwel identieke titels. Het enige verschil zit hem in het cijfer (1, 2, 3, 4) Ron Schröder en Marianne Busser

Boeken:

  • Hoera, ik ben 1 
  • Hoera ik ben 2
  • Hoera ik ben 3 
  • Hoera, ik ben 4

Australisch duo, de een schrijver, de ander illustrator. Samen maakten ze een boek over een duo, de een schrijver, de ander illustrator, die samen een boek moeten maken maar nogal afgeleid worden door allerlei dingen in hun maffe woning  Andy Griffiths & Terry Denton.

Boek: De waanzinnige boomhut van 13 verdiepingen


Illustratorenduo dat in 2013 een prentenboek maakte samen met een Amerikaanse zangeres Ingrid Schubert & Dieter Schubert. 

Boek: Piepkleine muis, met zangeres Janis Ian

Schrijversduo dat vooral samen bekend is om hun dichtbundels. In 2013 stelden ze een bloemlezing van gedichten samen. Ook schreven ze dit jaar een boek voor beginnende lezers dat geïllustreerd werd door het duo uit opgave 3.  Hans Hagen & Monique Hagen. 


Bloemlezing: Ik zoek een woord : 163 gedichten over taal om van A tot Z te verslinden.
Boek met de Schuberts: Daan wil weg


Een bijzonder duo. Ze staan allebei op de voorkant van het boek. Zij overleed in 2007 en kon het boek niet afmaken. Hij ging verder met het idee en bouwde het uit tot een boek. Het boek won een paar belangrijke Britse kinderboekenprijzen  Patrick Ness & Siobhan Dowd.

Boek: Zeven minuten na middernacht

Een schrijver en een illustrator, twee grootheden uit de Nederlandse jeugdliteratuur. Allebei minstens 80 jaar. Ze werkten al eerder samen en in 2013 maakten ze een prentenboek over de troonswisseling  Dolf Verroen & Thé Tjong-Khing. 

Boek: Waar is de kroon?

Amerikaans schrijversechtpaar. Hij schreef al lang mee aan de boeken van zijn vrouw, zonder op de titelpagina te komen. Hij werd de laatste jaren bekend met een zesdelige serie. In 2013 maakten ze een boek met een duo in de titel, waarbij ze zelf ook als duo op de voorkant staan  Michael Grant & Katherine Applegate. 

Boek: Eve & Adam : en toen schiep het meisje een jongen
Zesdelige boekenserie van Michael Grant:
  • Gone: Verlaten
  • Gone: Honger
  • Gone: Leugens
  • Gone: Plaag
  • Gone: Angst
  • Gone: Licht
(De zesdelige boekenreeks van Michael Grant noemen hoefde ik niet te doen.  Maar ik ben een boekenlief en ik wil u gewoon wat extra leestips aan de hand doen.  Of u mij.  Moet ik die Gone-reeks lezen?)