vrijdag 15 april 2011

Bij het verdwijnen van de Gouden Uil Jeugdliteratuur in 2012 (2)

Geert Joris van Boek.be, ergert zich aan mensen "zonder kennis van zaken" als het over het verdwijnen van de Gouden Uil Jeugdliteratuur gaat.  Ik vat dit op als ten eerste een zware persoonlijke belediging, en ten tweede vind ik het wel erg grof gesteld van Joris, om mensen, jeugdauteurs en illustratoren in de eerste plaats, te verwijten "geen kennis van zaken te hebben."  Pardon?  En waaruit blijkt dat dan?  Ten derde: volwassenen die kinderen met hart en ziel de liefde voor het boek willen bijbrengen, die daarvoor zelfs hun slaap laten om hen met leuke activiteiten rond boeken nét dat stapje verder te brengen dan de Geronimo Stilton / Twilight Hype, waarmee Boek.be zijn stelling bewezen ziet dat het "goed gaat met het kinderboek in Vlaanderen": moeten al deze enthousiastelingen er dan ook maar meteen mee stoppen?  Daar wìl ik zelfs niet over dénken.  Ik ben er verdorie fier op dat ik zo opga in het lezen van kinder- jeugd, en prentenboeken, dat ze mijn blik op de wereld verruimen, en dat ik mijn liefde voor het (kinder)boek kan delen met andere volwassen enthousiastelingen, én met kinderen.

Ter staving van dit stukje