zondag 3 mei 2009

Een welgemeende...

...GVD ! voor “het voorbij gaan aan De Gouden Uil Jeugdliteratuur !!”



Wie wint de Gouden Uil Jeugdliteratuur? Als de Gouden Uil bekrompen wil zijn, en haast geen aandacht wil besteden aan de Gouden Uil Jeugdliteratuurprijs, voel ik me ten eerste aangevallen, en ten tweede zwaar geroepen om WEL aandacht te besteden, al licht ik er met dit stukje mijn favorietje uit. Of dit boekje wint: tot vorig jaar kon je zeggen: je zult het zien: nu zal dit helaas tussen de heel grote mazen van het net vallen, vrees ik...


De genomineerden zijn:



Els Beerten - Allemaal willen we de hemel - Querido
Harm de Jonge & Fiel van der Veen - Tjibbe Tjabbes’ wereldreis - Van Goor
Joke van Leeuwen - Een halve hond heel denken - Querido
Jaap Robben en Benjamin Leroy - Zullen we een bos beginnen? - De Geus
Peter Verhelst & Carll Cneut - Het geheim van de keel van de nachtegaal - De Eenhoorn



Voor de vraag over het bos heb ik een boontje:


“Zullen we een bos beginnen?” van Jaap Robben die voor de gedichten zorgde, en Benjamin Leroy die voor de tekeningen in de bundel heeft gezorgd. Twee mooie jonge wolven, van wie we wat mij betreft nog érg veel mogen horen!
“Zullen we een bos beginnen” doet denken aan de “Superguppie” bundels, het straalt dezelfde speelsheid uit. De tekeningen zorgen ervoor dat je niet anders kan dan je de ogen uitkijken: “Heb ik wel alles gezien op deze prent? Draagt het bij tot het gedicht? Waarom is dat zo? De kaft van dit boekje is in kleur, maar de tekeningen in het boek zijn zwart / wit: maar dat is goed zo: geeft de illustraties meteen meer kracht, lijkt me. Ga mee in de kinderlijke wereld – maar allerminst kinderachtig! – die Jaap Robben en Benjamin Leroy je voorschotelen, verbaas je over knolletjessokken, of vraag je af of al het water ooit verdriet was. Verbaas je over het beschrijven van een kapotte knie. Oh, en over knolletjessokken hoef je je geen zorgen te maken: zonder voeten houden ze niet van wandelen.
Een héérlijke nominatie, waarvan je gaat glimlachen van oor tot oor!


Meer is morgen op Vertel eens te vinden...