zondag 28 september 2008

Zoooveel aandacht...

23 september. Humo geeft deze week het nieuwe boek van Dimitri Verhulst mee met zijn tijdschrift. Mij valt niets te verwijten, hou ik mezelf voor: ik koop mijn boeken in enkel gezellige boekwinkels, en meestal per kilogram (ofzoiets). Dus ja: ook ik heb vorige week een Humo gekocht. Maar wat in de lezerskolommen van de kranten staat, is ook waar: wanneer een ander tijdschrift een DVD weggeeft, zal de oplage van dat tijdschrift ook stijgen, of toch zeker voor die week of maand. Daar is volgens mij niets mis mee. Maar misschien hadden ze bij Humo beter de tweede druk meegegeven, en niet meteen een kakelvers boek, dat pas een week later "definitief" zou verschijnen.
Maar! "Godverdomse dagen op een Godverdomse bol" is behalve een zalig donkere titel, een heel fijn boek. En ja, het is zwart, maar dat mag ook wel eens, wanneer men het over de mensheid heeft. Het knappe is ook dat je als lezer kunt opmaken welke groepen mensen of geloven de revue passeren, ZONDER ooit iets of iemand bij naam te noemen.
Wat me wel ongelofelijk stoort, en dat is een oud zeer, is al die AANDACHT voor 's mans persoon, en voor zijn nieuwe boek: gezeur in de kranten over Humo's actie, Verhulst die zijn boek OVERAL, tot in "Terzake" toe, mag komen voorstellen, ... Zucht. Straks ben ik hem moe. EEN keer zoveel aandacht voor pakweg Timothée Fombelles vervolg op "Tobie Lolness op de vlucht" - ("De ogen van Elisha"), en ik zou héél tevreden zijn. Ook nog: de voorbije weken bladerde de boekenbijlage van De Morgen door het literaire najaar: poezie, fictie en non-fictie kwamen aan bod. Waar zijn de jeugdboeken in het literaire najaar? De nieuwe strips? Eén klein strookje onderaan een pagina met een drietal nieuwe prentenboeken, vorige week. Daar moet ik het dan mee doen. *zucht*