woensdag 7 november 2007

De snodaard der letteren

... op Radio 1, de afgelopen dagen, weken. De stemming hierover werd vandaag afgerond. Morgen wordt bekendgemaakt - op de boekenbeurs, welke snodaard de titel "Snodaard der letteren" zal winnen.
Van Dale zegt over "Snodaard": 1 [form.] slecht mens => schurk. Radio 1 meldt dat zij opzoek zijn naar een personage dat weliswaar slecht is, maar waar je als lezer toch sympathie voor kunt voelen. Uit het "nominatielijstje van tien" koos ik (de enige die ik echt kende, maar goed) "Reinaart de Vos". Omdat ik de laatste versie die ik ken (uit 2007, door Henri Van Daele en Klaas Veplancke (illustraties), met een Plantin Moretusprijs voor beste vormgeving van Peer De Mayer) (Nah! Als een ander, behalve op Aangetekend, hem niet noemt, doe ik het!), geweldig vond. Omdat dat boek je een spiegel voorhoudt. En omdat Reinaart inderdaad op een of andere manier toch sympathiek is.