zaterdag 16 juni 2007

Slangen en krokodillen in de jeugdliteratuur

Misschien kan mij hier iemand mee helpen. Ik wilde eerst allerlei boeken bespreken die alleen met de dieren die in de Antwerpse Zoo en Planckendael wonen, te maken hebben, maar daar ben ik van af geweken. Ik vooral boeken over allerlei dieren, en liefst zijn ze niet melig of te menselijk. Overigens wil ik daarrond ook wel een deeltje "onderzoek" doen, hoe dat in Kinder en Jeugdboeken naar voor komt. Maar zover ben ik nog niet. Kijk hier al een keer. Maar goed. In de krant las ik, bij de opening van het vernieuwde reptielengebouw in de Zoo, dat "Reptielen" en "Krokodillen" nog steeds met een "vies" imago te maken hebben. Dat IS zo, merk ik, wanneer ik de boeken bekijk (erg veel opzoekwerk:-)), die over slangen en krokodillen gaan. Ofwel kom je dan uit bij griezelverhalen, mensen die bang zijn voor slangenplagen, of krokodillen die mensen opeten. Je zal er niet helemaal naast kunnen als je over krokodillen gaat lezen, maar toch. Het is gewoon zo, voor de achtentwintig titels over krokodillen die ik vond in de Antwerpse Bib Catalogus, dat deze dieren ofwel: tandpijn hebben en daarvoor naar de tandarts gaan, ofwel praten ze, ofwel vreten ze inderdaad kinderen, hier denk ik aan "De Reuzenkrokodil" van Roald Dahl, wat eigenlijk het enige boek was waar ik ietwat kon achterstaan. Vooral omdat het gegeven van "mensenverslindende reuzenkrokodil" gecompenseerd wordt door de "nietzogrote" die het eigenlijk maar niets vindt, de rotplannetjes van de Reuzenkrokodil. Maar de nietzogrote eet dan weer, als ik het me goed herinner, alleen maar planten ofzo. En dat klopt uiteraard ook niet. Natuurlijk kan ik ook "non- fictie" gaan lezen, maar daar ben ik nu net NIET naar opzoek. Ik zoek toffe verhalende boeken, waar afgeweken wordt van al het stereotiepe. Wat me ook opvalt, is dat je, wanneer je over dieren wilt gaan lezen, je meestal bij prentenboeken uitkomt, of bij boeken tot een jaar of twaalf, waarbij Eric Campbell een uitzondering is, hij gaat terug naar de natuur, vermoed ik, ik heb nog niets van zijn boeken gelezen, waarbij de dieren in hun biotoop kunnen voorkomen. Wie oh wie kan mij verderhelpen? Alle tips zijn welkom!