woensdag 27 december 2006

Lijstjes met boeken op de radio

Op Radio 1, in een programma dat "Neon" heet, komt een recensent vertellen over trends in boekenland. Hij zegt veel mooie dingen, over onderandere Orhan Pamuk en Coetzee, die dankzij hun prijs die ze wonnen, nu de aandacht krijgen. Hij denkt dat ze die aandacht nu niet meer zullen kwijtraken. Sommige boeken verdienen die aandacht. Anderen krijgen een beetje onterecht aandacht (denk ik hieruit opgemaakt te hebben, ik kan het mis hebben, misschien bedoelde hij het niet zo), zoals daar Diimitri Verhulst is. Sommige boeken zijn het niet zo waard, al die aandacht. Mensen zouden zich daartegen moeten verzetten, "lezen omdat dat of geen boek nu eenmaal bekend is." Ik moet bekennen dat ik meestal ook met wat voorbehoud aan zulke boeken begin. Hierbij denk ik spontaan aan Jonkvrouw van Jean Claude van Rijckeghem en Pat Van Beirs. Jawel! Ik was erg bang om aan dit boek te beginnen! Zoveel aandacht, is het boek dan ook ECHT goed? Yep. En geen beetje! (kijk hier en hier) Of neem nu, misschien in iets mindere mate qua aandacht: "De jongen in de gestreepte pyjama van John Boyne. (Kijk hier) Ik heb het boek van mondelinge reclame. (Dit is onze recensent op de radio vergeten vermelden, maar het is hem vergeven)Het is één van de enige twee wervelendste leeservaringen van dit jaar! En ook: de meeste recensenten die ik op het internet en op de achterplat van dit boek las, zijn laaiend enthousiast. En ja, sinds "De helaasheid der dingen" van Dimitri Verhulst, sla ik zijn boeken niet meer over. Ik vond "De helaasheid" een geweldig fijn boek, ook zonder "De laatste show", toen Verhulst daar zijn boek kwam voorstellen, ik heb dat niet gezien. Onze recensent pleit verder voor "minder bekende namen van auteurs, en boeken die veel minder aandacht krijgen in de media". Daarbij vergeet hij alweer, (omdat ik hierbij spontaan aan hem denk, en aan zijn boze mail naar de cultuurredacties van de cultuurprogramma's op de radio - Gie Bogaert. Zijn "Opklaringen" zijn - en ik heb nog maar goed tien bladzijden achter de kiezen - omdat er andere dingen, helaas, tussenkwamen - prachtig bevonden. Ik zie Luna, die vervreemd is van haar vader, ZO buiten aan dat restaurant haar sigaret roken, misschien heeft ze een boze zweem op haar gezicht. Niets van dit boek door onze recensent, vandaag. En dan nog: wat let mensen om pakweg "Harry Potter" goed te vinden? Dat vind ik ook, als ik eens geen zin heb in zware dingen. Ik geniet ervan, maar niet altijd. Maar omdat je bepaalde boeken goed vindt, sluit je anderen wat mij betreft niet per definitie uit.